Του Αντώνη Μανιτάκη
Περίληψη.Το παρόν κείμενο γράφτηκε, πρώτον,
για να δείξει την διαρθρωτική σημασία και τον σύνθετο διοικητικό σχεδιασμό του
θεσμού της Κινητικότητας,που με προσοχή και σύστημα για να προληφθούν λάθη και
αποφευχθούν εντάσεις ετοιμάστηκε από το Υπουργείο. Και δεύτερον, για να
φανερώσει τον αποσυνθετικό ρόλο, που έπαιξε και παίζει, στην υλοποίηση της
μεταρρυθμιστικής αυτής δράσης η Τρόικα. H πρόθεση της Τρόικας να
αναγάγει, πριν λίγες εβδομάδες, ξαφνικά και άνευ διαρθρωτικής αιτίας ή λόγου
δημοσιονομικού, την Κινητικότητα σε προαπαιτούμενη της προσεχούς δόσης ενέργεια, αναιρούσε πλήρως την λογική της καθώς και την συμφωνημένη
διαδικασία της Κινητικότητας, δυναμίτιζε
την πραγματοποίησή της και οδηγούσε το θεσμό εν επιγνώσει της σε πλήρη απαξίωση
και αποτυχία. Εξάλλου, οι δράσεις που σχεδιάστηκαν, βιαστικά και πρόχειρα, από
την Κυβέρνηση, αυτές τις μέρες, υπό τον εκβιασμό της μη καταβολής της δόσης, σε συνδυασμό
με τις ασφυκτικές και ανέφικτες προθεσμίες, που μπήκαν επίτηδες από την Τρόικα
για να μπορεί να εκθέτει τη χώρα ως ανίκανη και αναξιόπιστη και για να
δικαιολογεί εκ των υστέρων και τις δικές της αστοχίες και εμμονές, καθιστούν το
όλο εγχείρημα της κάλυψης κενών θέσεων ή αναγκών από πλεονάζον προσωπικό σε
διάφορες υπηρεσίες παρακινδυνευμένο, αντιπαθητικό και, τελικά φοβάμαι, απραγματοποίητο.
Η Κινητικότητα μια μείζονος
σημασία διαρθρωτική μεταρρύθμιση
Η Κινητικότητα των υπαλλήλων του Δημοσίου σχεδιάστηκε από το
Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επί τρικομματικής
Κυβέρνησης, ως ένας στρατηγικής σημασίας
και άμεσης προτεραιότητας στόχος, ο δεύτερος μετά τη ριζική αναδιάρθρωση
των δομών στα Υπουργεία και σε όλο το Δημόσιο με βάση εκθέσεις αξιολόγησης των διοικητικών
μονάδων τους.
Πρόκειται για μια ειδική διαδικασία μετάταξης των δημοσίων υπαλλήλων, που συνδυάζει
στοιχεία τόσο αναγκαστικής όσο και εθελούσιας μετακίνησής τους, και προορίζεται
να καθιερωθεί ως ένας μόνιμος θεσμός του δημοσιοϋπαλληλικού δικαίου – καθώς
έχει ήδη εισαχθεί με τον ν. 4093/2012, πατώντας πάνω στην έννοια του «κρατικού
υπαλλήλου» και διευρύνοντάς την. Η Κινητικότητα είναι μια διαρθρωτικού
χαρακτήρα μεταρρύθμιση και όχι ένα στιγμιαίο, συγκυριακό μέτρο. Και πάντως δεν
επιβλήθηκε από την Τρόικα, η οποία από την αρχή την καταπολέμησε και την είδε
μόνο ως πηγή και διαδικασία απολύσεων.